ADATLAP
A Gézagyerek
Háy János A Gézagyerekről:

„Gondoltam, ha egyszer drámát írok, akkor majd igazi hosökrol fogok. Kerülöm a polgári vircsaftot (kit érdekelnek a polgárok – engem nem), a lestrapált, kiábrándult feleségeket, a szereto után nyáladzó negyvenes férjeket. A kispályás konyhai jeleneteket, aztán este az ágyban: Akarsz? Nem. Tulajdonképpen én sem. De ki lesz az én Hamletem, Learem, Macbethem és Othellóm? Kik lesznek az én hoseim. Törtem a fejem. Olyan hülyén néz ki az ember, amikor töri a fejét: összevissza ráncolja a homlokát, meg borzolja a szemöldökét és annyira komoly képet vág, hogy a gyerekek átmennek a túloldalra, ha meglátják. Így koslattam az utcán, mikor kilépett a Banda Lajos, meg a Herda Pityu a kocsmából. A Pityu éppen azt magyarázta a Lajosnak, hogy ennél szarabb világ biztosan nincsen, mert ha szarabb lenne, akkor már rég fölrobbant volna. Ott van az a szegény Géza is, mondta. Hogy mi történt vele. Néztem a Bandát, meg a Herdát, ahogy beszélnek a Gézáról, a Gézagyerekrol. Igazi hosök voltak, bár nem úgy voltak öltözve, mint a görög tragédiákban, meg a faterjuk se volt király, meg herceg. Ócska munkáskabátban jártak.”...
Szerletics Róbert véleménye:
Érdekes szerkezetű drámafüzér: minden színművet egy-egy (illetve az utolsónál kettő) elbeszélés vezet be, a dráma pedig kifejti az elbeszélés szöveges részét. Időben előre haladó sorstragédiákról van szó, igaz, az első és második drámában van csak megjelölve az időszak, viszont az utóbbi kettőnél a technikai környezet vezet rá a korszakra. Többnyire vidéken játszódnak az események, de Pest is megjelenik szinte valamennyiben, legalábbis említés szintjén. A Senák c. drámában Pestről jönnek az ügynökök, hogy téeszesítsék a vidéket. A "Pityu bácsi fia" címszereplője pesti, illetve a vidéki család meglátogatja Pityut Pesten, és rácsodálkoznak például a metróra (hetvenes évek!). "A Gézagyerek" kicsit kilóg a sorból, itt nem is történik haláleset, mint a többiben. "A Herner Ferike faterja" viszont dupla tragédiát ad elő, mint ahogy a két bevezető elbeszélés utal is rá. Valamennyi dráma hősei kisemberek, a maguk élőszavas stílusával, elharapott félmondataikkal, kilátástalan jövőképükkel.