ADATLAP
A varázshegy
Halad előre a történet, és bár nem történik semmi, érzed, hogy valami a felszín alatt változik, de hogy mi, az rejtély....
Zsolt Mesterházi véleménye:
Nem könnyű könyv. Súlyra sem. Egy szanatórium zárt világában játszódik, ahol a szó hagyományos értelmében nem sok minden történik, és ahol megváltozik az embereknek az időhöz való viszonya.
A cselekménytelenség ellenére sohasem éreztem unalmasnak, hisz a legfontosabb dolgokról van szó: életről és halálról. És úgy mellékesen megismerhetjük a kor polgári filozófiájának szinte összes irányzatát.
Takács Aliz véleménye:
Igazság szerint ez nem könnyű olvasmány. A cselekmény szinte teljes hiánya jellemzi, apró momentumok vannak, amelyek történésnek tekinthetőek. Hans, a főhős egy különös utazásra indul, amely a tervezett 3 hét helyet, végül hét évre szól és csak a világháború kitörése szakítja meg. Habár a szanatóriumba, mint vendég megy, végül beteg lesz, de feltehető a kérdés, mennyire valós betegség ez? A mű fő motívuma az időhöz való viszonya. Az idő és az elmúlás érzékelése teljesen más a hegyi szanatóriumban, mint a való életben. Castorpnak itt mindenre jut ideje, olyanra is, amelyre eddig nem is akart időt szánni. Bekerül ebbe a szanatóriumi "forgatagba", amelyből úgy tűnik már nincs menekvés. Az évek során egyre inkább az elfásultság váltja fel, az eddigi életösztönét és jelleme teljesen átváltozik, a saját értékei helyébe a szanatórium és a főorvos szabályai lépnek. Fontos szerepet játszik még Castorp jellemfejlődésében és átalakulásában két filozófus - Settembrini és Naphta - ,akik harcolnak Hans lelkéért. Természetesen a szerelmi szál sem maradhat el, amely eléggé homályos és csak épphogy észrevehető fizikailag, inkább platóinak mondanám - Madame Chauchat felé. A könyv összességében jobb, mint amire számítottam, de nagyon nehéz végigverekedni a sok semmilyen, túlságosan pontosan leírt, értelmetlennek és szükségtelennek tűnő részleten. Mindezek mellett mégis van mondanivalója, egy olyan történet, amely egy varázsvilágról szól, távol a valóságtól.