ADATLAP
A babaház úrnője
Mindazt, amit látsz, játéknak veszed.

Amszterdam, 1686. A tizennyolc éves Petronella Oortman a városba érkezését követően elfoglalja helyét dúsgazdag kereskedő férje, Johannes Brandt oldalán. Hamarosan rá kell azonban ébrednie, hogy az élete nem pontosan olyan lesz, mint amilyennek elképzelte, és hogy a Brandt-ház szívfacsaró titkokat rejteget.

Miközben kétségbeesetten igyekszik eligazodni a bonyolult viszonyok között, felbukkan egy titokzatos személy, egy miniatűrkészítő, aki rejtélyes küldeményeivel mintha csak az ő sorsát igyekezne egyengetni.

Jessie Burton a női sors és a szabadságvágy örök témáit járja körül, miközben regényének lapjain megelevenednek a tizenhetedik század végi Amszterdam hétköznapjai.

Jessie Burton 1982-ben született. Első regénye, A babaház úrnője 2014-ben jelent meg, melyet Anglia legnagyobb könyvesbolthálózata, a Waterstones az év könyvévé választott. 2015-ben 31 nyelven jelenik meg a regény. A szerző jelenleg második művén dolgozik....
Kaulics Krisztina véleménye:
A babaház úrnője az 1600-as évek Hollandiájába kalauzol minket vissza, ahol a pénz irányítja az életet. Ez már magában megér egy misét, de ha hozzátesszük azt, hogy mi mindent érint még a könyv, akkor könnyedén belátjuk: ez egy remekmű. Először is a stílusa kifogástalan; néha lírai, néha durva, de mindig kifejező és választékos. Lendületes írás, az olvasó úgy érzi, repül vele az idő. Másodszor a karakterek élethűek, kézzel foghatóak, sokoldalúak. Nella szerethető, de tapasztalatlan fiatal lány, akinek vágyai ugyan hétköznapiak, mégis beteljesületlenek maradnak. Marin hideg páncélja alatt sötét titkok rejlenek, nehéz megfejteni vagy megérteni, de nem lehetetlen megkedvelni. Cornelia több, mint egy pimasz szolgálólány és több, mint egy kotnyeles barátnő, Otto pedig korántsem az a nyársat nyelt inas, akinek az alakját megszokhattuk más művekben. Johannes megint csak különös alak, szerethető, mégis sokszor kihúzza a gyufát. A regény érdemei közé sorolom azt, hogy merész témákat feszeget: elfogadás, másság, korrupció, miszticizmus... Komoly és bonyolult érzelmek fogalmazódnak meg a könyvben, a szereplőknek pedig újra és újra olyan dolgokkal kell szembenézniük, amelyekre nem állnak készen. Sorsdöntő kérdésekben kell eljárniuk, és meg kell birkózniuk az igazságtalan és sokszor kegyetlen ítéletekkel is. Hihetetlenül komplex, fantasztikusan felépített könyv, lebilincselő és elgondolkodtató.
H Viktória véleménye:
A könyvnek a címe tetszett meg a boltban, a leírás alapján egy rejtélyes, misztikus történetre számítottam, ami részben be is igazolódott, a regény azonban ennél sokkal többet adott.
Egy 18 éves lány felnőtté válását követhetjük nyomon a 17. századi Amszterdamban. A történet lassan bontakozik ki, végig komor hangulatú. Nella Oortmannak komoly, ma is aktuális problémákkal kell szembenéznie és megoldania fiatal kora ellenére a pár hónapos házassága alatt, miközben újabb és újabb titkok kerülnek napvilágra.
Összességében -bár nem teljesen erre számítottam- nagyon tetszett a regény.
Ritter Márta véleménye:
Kicsit zsúfoltra sikerült történet nagyon erős atmoszférával és sok erős női karakterrel. Az rendben van, hogy a homály, a kettős élet, a titkolózás a lényege a városnak (XVII. század, Amszterdam), ahol a szereplők élnek, de jó lett volna sokkal többet megtudni a szereplők motivációiról. Nella és Marin története viszonylag kibomlik a regény során, de Cornelia, Agnes és a másik Petronella csak homályos vázlat marad. A misztikus vonal vagy sok vagy kevés, jó lett volna kezdeni vele valamit, vagy teljesen kihagyni.
W. Dóra véleménye:
Nagyon összetett ez a regény, azt hinné az ember egy kis történelmi romantikus könyv lesz, de ennél sokkal bonyolultabb, sötétebb. Tele van ma is aktuális problémákkal – a másság kérdése, a nők elfogadása – szerepe az élet egyes területein, a barátságok, bosszú, a pénzhez való viszony. Nagyon megszerettem ezt a könyvet – a fenti komplexitás, a kis 'történelem-lecke' miatt, és természetes női sorsok miatt. Nellán kívűl is főleg a női karakterekre 'fekszik' rá az írónő, nem csak a Brand házban élőkére, hanem néhány más különböző helyről jött nőére.
Ratkai Mária véleménye:
Bár kitalált történetről van szó, mégis úgy gondolom, nem tévedek nagyot, ha ebbe a kategóriába sorolom a könyvet. Petronella és a babaháza ugyanis valóban létezett, még ha teljesen más körülmények között is. A regény ugyanakkor meglehetősen hiteles képet ad a korabeli holland társadalomról és életkörülményeiről. Amellett, hogy rendkívül igényes és kidolgozott könyvről van szó, végig érdekfeszítő és izgalmas is.
Bónis Tímea véleménye:
Kezdem azzal, hogy a finom borító (még a tapintása is jó) a mai "divatregényektől" eltérő mélységű és mondanivalójú. Olvasása közben és után is érzelmileg fogva tartja az olvasót.
A 17. századi Nella sorsa elgondolkodtató.
Nem lehetett szokatlan a házasságkötésének módja, mégis készen áll az alkalmazkodásra, a megismerésre, a szeretetre; de férje házában (babaházában) egy olyan világba csöppen, amelyre egyáltalán nem volt felkészülve. Egészen fiatalon egészen komoly dolgokkal kell megismerkednie, elfogadnia, megbirkóznia. Nem hiszem, hogy ma sokan képesek lennének erre. Pár hónapos házassága alatt fel kell dolgoznia férje "különcségét", mégis tiszteli, sőt szereti is, hiszen értelmes, tanult, a társadalomért tevékenykedő úrról van szó, akitől ő is tanulhat, akire felnézhet. Persze a környezet elítélő viselkedése ellen nem tudnak mit tenni. Pedig nagyon vártam, hogy valahogy megoldódik a helyzet.
Különleges helyen és időben játszódik a történet, mely tele van titokkal, mély érzelmekkel, elfojtással, társadalomkritikával. Olyan kérdéseket vet fel, amely váratlan a mai könnyedebb stílusú írások halmazában.
A férj karaktere mellett annak nővére is különös személyiség, az ő élete, kapcsolatai egy nagyon zárt világról számolnak be. De mi történik Nellával a történtek után?
Olvasmányos regény, irodalmilag kiemelkedik a tucatkönyvek, ponyvák közül.