ADATLAP
Két Übü-dráma
A századforduló eredeti tehetségű francia szatirikusának két színműve. közös főhősüknek, Übü papának ott a helye az emberiség nagy jellemcsarnokában Figaro, Sancho Panza és Falstaff mellett. Ez a két vaskos bohózat – egyazon érem két oldala – a polgári társadalmi formáknak és sérthetetlennek hitt színpadi szokványoknak egyaránt hadat üzent otromba és kihívó dévajságaival. Übü király a megtestesült hatalmi téboly, az ostoba, konok és kapzsi önkény jelképe, a láncra vert Übü pedig az elvont szabadságban villantja fel a szemfényvesztést. Jarry drámái – fesztelen és képtelen párbeszédeikkel – Apollinaire és a szürrealista színház, Ionesco előfutárai, az abszurd színház tiszteletlen klasszikusai....
Kovács Lívia véleménye:
Nem tudom, hogy kamaszkoromban miért maradt ki Übü az életemből, mert határozottan emlékszem, hogy tervben volt... Nos, jobb későn, mint soha.Elgondolkodtat, hogy egy 1896-os bohózat ocsmány, amorális figuráját később a történelem túl tudta szárnyalni.
Übü fogalom lett: az ostoba önkény, a közönségesség, a nyárspolgári, bürokratikus hatalmi téboly jelképe. Nem bántam meg, hogy elolvastam, és talán jobb is volt így, érettebb fejjel.